دوره پودمانی یادگیری الکترونیکی ویژه اعضای هیات علمی و مدیران آموزشی
دانشگاه های علوم پزشکی
سطح پایه و پیشرفته
علاوه بر اعضای هیات علمی و مدیران آموزشی، امکان ثبت نام در این دوره برای
همه علاقمندان، کارشناسان و دست اندرکاران آموزش مهیا است
1. برنامه آموزشی دوره پایه و پیشرفته
یادگیری الکترونیکی و آموزش مبتنی بر فناوری رویکردی نوین در فرایندهای یاددهی – یادگیری است که در دهه های اخیر مورد توجه موسسات آموزشی و به ویژه دانشگاهها قرار گرفته است. این رویکرد برای یادگیرندگان امکان یادگیری در هر زمان و در هر مکان و برای همه را فراهم مینماید. توجه به یادگیری الکترونیکی زمانی دوچندان میشود که ما در دانشگاههای امروز با نسلی از دانشجویان مواجه هستیم که همعصر با ظهور فناوریهای نوین متولد شدهاند و استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای آنها نه یک انتخاب که بخشی از زندگی روزمره آنهاست و گاه جدا شدن از آن بعید به نظر میرسد. از این رو سیاست توسعه کاربست فناوریهای نوین در آموزش علوم پزشکی یکی از سیاست های اصلی دانشگاههای علوم پزشکی است. بدین منظور همه اجزای آموزش و یادگیری اعم از دانشجو، مدرس، کارشناسان، محتوای علمی، روش های تدریس و ارزشیابی و ... از این سیاست ها تاثیر می پذیرند.
به زعم صاحبنظران، اعضای هیات علمی قلب آموزش عالی هستند و مهمترین و تاثیرگذارترین نقش را در توسعه علمی در دانشگاهها ایفا می کنند. از این رو توانمندسازی اعضای هیات علمی در زمینه آشنایی و کاربست فناوری های نوین در آموزش علوم پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است. سابقه برگزاری دوره های توانمندسازی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به سال 1388 بر می گردد که اولین دوره کشوری با عنوان «دوره یک ماهه فلوشیپ یادگیری الکترونیکی» در سطح کشوری برگزار شد و این حرکت تا سال 1398 به طور متداول ادامه داشت. اما در اواخر سال 1398 و با شیوع پاندمی کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری زمینه ای را فراهم کرد که آموزش الکترونیکی به عنوان تنها استراتژی جامع در سراسر دنیا برای احیای آموزش بکارگرفته شود و در سالهای 1398 تا 1400 دوره های متعددی با رویکرد توانمندسازی مدرسین در بهره گیری از روش های نوین آموزش مبتنی بر نیاز اعضای هیات علمی طراحی و پیاده سازی شد. اما اکنون پس از کنترل نسبی و پشت سرگذاشتن پاندمی کوید 19 وارد مرحله جدیدی از آموزش علوم پزشکی شده ایم. دوره ای که با در نظر داشتن نقاط قوت هر دو شیوه حضوری و الکترونیکی (مجازی) دانشگاه ها را به رویکردی ترکیبی و مبتنی بر فناوری های نوین فرا میخواند.
همسو با برنامه جامع تعالی، عدالت و بهره وری، با تاکید بر محور «توسعه آموزش و فناوری های نوین ارتقای یادگیری» رویکردی توسعه ای و تکمیلی در برنامه های پیشین ضروری می نمود. دوره پودمانی یادگیری الکترونیکی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی» در دو سطح پیوسته «پایه» و «پیشرفته» تلاش کرده است با رویکرد مبتنی بر شایستگی[1] های مورد انتظار از یک مدرس علوم پزشکی در دوران پساکرونا، زمینه توسعه هدفمند یادگیری ترکیبی را فراهم آورد.
1-1. هدف کلی
توسعه دانش، مهارت و نگرش اعضای هیات علمی در زمینه کاربست مناسب یادگیری ترکیبی در آموزش علوم پزشکی
2-1. مدیریت و مدرسین دوره
3-1. راهبردهای آموزشی
این دوره به شیوه ترکیبی و مجموعه ای از آموزش های حضوری، الکترونیکی همزمان و غیر همزمان برگزار می شود و از رویکرد یادگیری فعال و خودراهبر استفاده خواهد شد. هفته اول و دوم آموزش به معرفی دوره و ارائه مباحث نظری پرداخته می شود و بخشی از محتوای دوره به صورت چندرسانه ای غیر همزمان بر روی سامانه بارگذاری شده است که شرکت کنندگان طبق برنامه زمانی ارائه شده و متناسب با شرایط شغلی و زمانی خود در مورد پیگیری یادگیری خود اقدام خواهند کرد.
4-1. روش های تدریس
5-1. منابع آموزشی
6-1. شیوه ارزشیابی مشارکت شرکت کنندگان
7-1. شیوه ارزشیابی اثربخشی برنامه (با مدل کرک پاتریک)
8-1. الزامات پیش از دوره
9-1. شیوه دریافت گواهی دوره
10-1. امتیاز آموزشی دوره
11-1. هزینه
1-11-1. مبلغ هزینه دوه
2-11-1. نحوه واریز هزینه
12-1. شیوه ثبت نام
1-12-1. لینک ثبت نام Vu.sums.ac.ir
1-12-1. ایمیل elearning.sums@gmail.com
2-12-1. لینک برگزاری کلاسهای آنلاین و محتواهای الکترونیکی Class4.vu.sums.ac.ir/education
توجه!
همکاران عزیز برای برقراری ارتباط بیشتر با شرکت کنندگان و تعاملات دوره، لطفا پس از ثبت نام کامل و شروع دوره، همه شرکت کنندگان پیام رسان بله را روی موبایل یا کامپیوتر خود نصب نمایند. جهت نصب این پیام رسان لطفا از طریق لینک ذیل اقدام فرمایید: https://web.bale.ai
شماره همراه دانشکده مجازی 09336373285
2. کل دوره در یک نگاه
مدت زمان دوره: یک ماه
هفته اول
هفته دوم
هفته سوم و چهارم
لطفا شرکت کنندگان عزیز برنامه خود را به نحوی تنظیم نمایند که بتوانند در آموزش های آنلاین شرکت نمایند.
در موارد محدودی که امکان حضور همزمان وجود نداشته باشد فایل ضبط شده کلاس ها بارگذاری خواهد شد. فایل محتوای چند رسانه ای اغلب مباحث قبل از شروع دوره بر روی سامانه LMS قابل مشاهده است.
Navid.sums.ac.ir
3. برنامه آموزشی سطح پایه
1-3. هدف کلی: آشنایی با مفاهیم پایه و اساسی یادگیری الکترونیکی
2-3. مدت زمان دوره: یک هفته آنلاین همزمان
3-3. مدت ساعات سطح پایه 50 ساعت
4-3. سرفصل های دوره
4. برنامه آموزشی سطح پیشرفته
1-4. هدف کلی: آشنایی با رویکردها، و روندهای نوین در یادگیری الکترونیکی
2-4. مدت زمان دوره: یک هفته آنلاین همزمان
3-4. مدت ساعات سطح پیشرفته 50 ساعت
4-4. سرفصل های دوره