برنامه جامع عدالت ، تعالی و بهره وری
 
برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری که در هشتاد و سومین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 15 / 12 / 1400 به تصویب رسیده، در راستای عدالت و تعالی در آموزش و استفاده مناسب از امکانات، فضای فیزیکی، تجهیزات و نیروی انسانی طراحی و ابلاغ شده است. در این برنامه، کارآیی و اثربخشی برنامه های آموزشی و توجه به کارآفرینی، کسب و کارهای دانش بنیان، پاسخگویی اجتماعی، عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش، بهره مندی از روش های نوین آموزش و فناوریهای آموزشی، همگرایی علوم و فناوری، اقتصاد آموزش، اعتباربخشی، بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی، نیل به مرجعیت علمی و آینده نگاری در آموزش علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته اند. شیوه نامه ای در راستای اجرای بهینه برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی تدوین شده و کمیته های کلان مناطق، دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در اجرای برنامه فوق لازم است از این شیوه نامه استفاده نمایند و در صورت نیاز از طریق نمایندگان معاونت آموزشی در کلان مناطق آمایشی و یا دبیرخانه برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی نظرات و اقدامات خود را منعکس نمایند. یکی از کارگروههای این برنامه، کارگروه توسعه آموز ش و فناوریهای نوین ارتقای یادگیری که بر به کارگیری فناوری های نوین در آموزش تاکید دارد. شاخص های این کارگروه در سال 1402 به شرح زیر است:
 
 طراحی و اجرای دوره های کوتاه مدت و پودمانی یا ماژولار بصورت ترکیبی، مجازی و یا حضوری با هدف توانمندسازی اعضای هیئت علمی و کارکنان حرفه های سلامت درخصوص شیوه های نوین تدریس و کاربرد تکنولوژی های نوین در آموزش بالینی و نظری (AR,VR,XR,SIMULATION)
 راه اندازی واحدهای علمی- پژوهشی مشترک با توجه به ظرفیت های احصا شده هر کلان منطقه آمایشی در حوزه TEL
 طراحی آموزشی و ارائه واحدهای درسی نظام ترمی واحدی/ ماژولار با استفاده از تکنولوژی های نوین (از قبیل اپلیکیشن، موبایل، شبیه سازی، واقعیت افزوده و مجازی، هوش مصنوعی، و ... XR )
 طراحی دروس نظام ترمی-واحدی و دوره های ماژولار جهت دانشجویان رشته مقاطع مختلف تحصیلی و دستیاران به صورت ترکیبی
 تولید و ارایه شواهد بومی در حوزه بکارگیری فناوری در ارتقاء یادگیری فراگیران
 تشکیل گفتمان و شبکه سازی علمی در حوزه TEL
 درصد آزمون های الکترونیکی با فرمت MMI ، PMP, OSCE ،KF و یا سایر روش های نوین ارزیابی الکترونیکی به کل آزمون های برگزار شده در هر نیمسال

 

لازم به ذکر است کلان منطقه 5 با مدیریت دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایش عملکرد برنامه جامعه عدالت، تعالی و بهره وری در بین کارگروههای کشوری موفق به دریافت امتیاز کامل در کارگروه توسعه آموزش و فناوریهای نوین ارتقای یادگیری شده است.