رییس قطب علمی و رییس دانشکده مجازی: دکتر ناهید ظریف صنایعی، استاد گروه برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
نماینده تام الاختیار قطب علمی و معاون آموزشی دانشکده مجازی : دکتر مانوش مهرابی، دانشیار گروه برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به عنوان قطب علمی آموزش الکترونیکی پیشرفته در علوم پزشکی، با بهره گیری از ظرفیت های فناوری جهت رفع نارسایی های موجود در آموزش علوم پزشکی و بهبود کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری در گروه پزشکی فعالیت های خود را آغاز نموده است و گرچه مدت کوتاهی از عمر تاسیس مرکز آموزش مجازی (1386) و سپس دانشکده مجازی (1394) در این دانشگاه می گذرد ولی به یاری خداوند متعال توانست در همین مدت کوتاه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان قطب آموزش های الکترونیکی در علوم پزشکی انتخاب شود (1394).
قطب آموزشی مرکزی است که از نظر کیفیت آموزش و فعالیت های پژوهشی در رشته خاص خود در بین دانشگاه های کشور مقام نخست را داراست و پیچیدگی و عمق محتوای آموزش علوم پزشکی همراه با کمبود متخصصین و منابع در یادگیری الکترونیکی ایجاد این قطب علمی را منطقی می سازد. چنین مرکزی می تواند خدمات گسترده ای شامل طراحی و اجرای سیستم های یادگیری، آموزش اساتید و مجریان، همکاری در تولید محتوا، طراحی مسیرها و برنامه های یادگیری، بازاریابی و حمایت، نظارت، پژوهش و مشاوره را به سایر مراکز فعال در این زمینه ارائه دهد. دانشکده مجازی که با درک این ضرورتها تاسیس شده است با ایجاد وحدت رویه در این حوزه، ایجاد همگرایی و همافزایی مناسب در تصمیم و اجرا، در نظر دارد زمینه همکاریهای بین رشتهای را در علوم پزشکی ایجاد نماید و به عنوان قطب آموزش الکترونیکی پیشرفته در علوم پزشکی مرجع این حوزه علمی باشد و با بهرهگیری از ظرفیت تخصصی کشور در جهت ارتقای کمی و کیفی این حوزه گام بردارد. یکی از عناصر اصلی برای همگام شدن با اهداف سازمانی، کشوری و جهانی در پیادهسازی و توسعه یادگیری قرن 21 که در این مقدمه ذکر شد، تنظیم برنامه راهبردی بر اساس پیش گرفتن منشی خردمندانه و هوشمندانه در بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه آن در آموزش علوم پزشکی است که بتواند در این مسیر یاریمان نماید. دانشکده مجازی، قطب علمی آموزش الکترونیکی پیشرفته در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برنامه راهبردی خود را با پیروی از اسناد بالادستی در حالی ارائه می کند که دو چالش اساسی پیش رو دارد. این چالش نه فقط برای این مجموعه که جهان را درگیر ساخته است. از یک طرف همه گیری کووید-19 و متاثر شدن فناوری های دیجیتال از آن و از یک طرف توسعه هوش مصنوعی و شیوه استفاده از آن در چارچوب اخلاقی به ویژه در حوزه آموزش است.