• 1404/02/01
  • - تعداد بازدید: 23
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

سی و نهمین دوره پودمانی کشوری یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی

 

دوره پودمانی یادگیری الکترونیکی ویژه اعضای هیات علمی و مدیران آموزشی
دانشگاه های علوم پزشکی
سطح پایه و پیشرفته

علاوه بر اعضای هیات علمی و مدیران آموزشی، امکان ثبت نام در این دوره برای
همه علاقمندان، کارشناسان و دست اندرکاران آموزش مهیا است

 

1. برنامه آموزشی دوره پایه و پیشرفته

یادگیری الکترونیکی و آموزش مبتنی بر فناوری رویکردی نوین در فرایندهای یاددهی – یادگیری است که در دهه های اخیر مورد توجه موسسات آموزشی و به ویژه دانشگاهها قرار گرفته است. این رویکرد برای یادگیرندگان امکان یادگیری در هر زمان و در هر مکان و برای همه را فراهم می­نماید. توجه به یادگیری الکترونیکی زمانی دوچندان می­شود که ما در دانشگاه­های امروز با نسلی از دانشجویان مواجه هستیم که هم­عصر با ظهور فناوری­های نوین متولد شده­اند و استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای آنها نه یک انتخاب که بخشی از زندگی روزمره آنهاست و گاه جدا شدن از آن بعید به نظر می­رسد. از این رو سیاست توسعه کاربست فناوری­های نوین در آموزش علوم پزشکی یکی از سیاست های اصلی دانشگاههای علوم پزشکی است. بدین منظور همه اجزای آموزش و یادگیری اعم از دانشجو، مدرس، کارشناسان، محتوای علمی، روش های تدریس و ارزشیابی و ... از این سیاست ها تاثیر می پذیرند.

به زعم صاحبنظران، اعضای هیات علمی قلب آموزش عالی هستند و مهمترین و تاثیرگذارترین نقش را در توسعه علمی در دانشگاه‌ها ایفا می کنند. از این رو توانمندسازی اعضای هیات علمی در زمینه آشنایی و کاربست فناوری های نوین در آموزش علوم پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است. سابقه برگزاری دوره های توانمندسازی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به سال 1388 بر می گردد که اولین دوره کشوری با عنوان «دوره یک ماهه فلوشیپ یادگیری الکترونیکی» در سطح کشوری برگزار شد و این حرکت تا سال 1398 به طور متداول ادامه داشت. اما در اواخر سال 1398 و با شیوع پاندمی کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری زمینه ای را فراهم کرد که آموزش الکترونیکی به عنوان تنها استراتژی جامع در سراسر دنیا برای احیای آموزش بکارگرفته شود و در سالهای 1398 تا 1400 دوره های متعددی با رویکرد توانمندسازی مدرسین در بهره گیری از روش های نوین آموزش مبتنی بر نیاز اعضای هیات علمی طراحی و پیاده سازی شد. اما اکنون پس از کنترل نسبی و پشت سرگذاشتن پاندمی کوید 19 وارد مرحله جدیدی از آموزش علوم پزشکی شده ایم. دوره ای که با در نظر داشتن نقاط قوت هر دو شیوه حضوری و الکترونیکی (مجازی) دانشگاه ها را به رویکردی ترکیبی و مبتنی بر فناوری های نوین فرا می­خواند.

همسو با برنامه جامع تعالی، عدالت و بهره وری، با تاکید بر محور «توسعه آموزش و فناوری های نوین ارتقای یادگیری» رویکردی توسعه ای و تکمیلی در برنامه های پیشین ضروری می نمود. دوره پودمانی یادگیری الکترونیکی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی» در دو سطح پیوسته «پایه» و «پیشرفته» تلاش کرده است با رویکرد مبتنی بر شایستگی[1] های مورد انتظار از یک مدرس علوم پزشکی در دوران پساکرونا، زمینه توسعه هدفمند یادگیری ترکیبی را فراهم آورد.  

 

1-1. هدف کلی

توسعه دانش، مهارت و نگرش اعضای هیات علمی در زمینه کاربست مناسب یادگیری ترکیبی در آموزش علوم پزشکی

2-1. مدیریت و مدرسین دوره

  • مدیریت دوره: دکتر ناهید ظریف صنایعی، استاد گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، رئیس دانشکده مجازی
  • دبیر علمی دوره: دکتر زهرا کریمیان، دانشیار گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، معاون پژوهشی دانشکده مجازی
  • مدرسین دوره: دکتر ناهید ظریف صنایعی، دکتر زهرا کریمیان، دکتر مانوش مهرابی، دکتر منیژه هوشمندجا، دکتر پدرام پُربهاء، مهندس داریوش رضایی، مهندس حجت نقاش.
  • کارشناسان همکار؛ خانم الهه شجاعی، خانم نیره بمانی حقیقی، خانم مرجان طلوع، خانم تراشچین، مهندس حجت نقاش.
  • کارشناس آموزشی دوره: خانم الهه شجاعی (شماره تماس 09336373285)
  • ایمیل : elearning.sums@gmail.com
  •  شماره همراه 09336373285

3-1. راهبردهای آموزشی

این دوره به شیوه ترکیبی و مجموعه ای از آموزش های حضوری، الکترونیکی همزمان و غیر همزمان برگزار می شود و از رویکرد یادگیری فعال و خودراهبر استفاده خواهد شد. هفته اول و دوم آموزش به معرفی دوره و ارائه مباحث نظری پرداخته می شود و بخشی از محتوای دوره به صورت چندرسانه ای غیر همزمان بر روی سامانه بارگذاری شده است که شرکت کنندگان طبق برنامه زمانی ارائه شده و متناسب با شرایط شغلی و زمانی خود در مورد پیگیری یادگیری خود اقدام خواهند کرد.

 

4-1. روش های تدریس

  • سخنرانی تعاملی کوتاه آنلاین همزمان و پرسش و پاسخ و ارائه بازخورد فردی و گروهی
  • ارائه آموزش های غیر همزمان از طریق محتواهای الکترونیکی بارگذاری شده بر روی LMS نوید
  • مشارکت شرکت کنندگان در فعالیت های یادگیری شامل خودآزمون و تالار گفتگو بر روی LMs نوید

5-1. منابع آموزشی

  • محتوای چندرسانه ای بارگذاری شده بر روی سامانه LMS نوید
  • فایل کتابهای مرتبط با آموزش و یادگیری الکترونیکی(مطالعه آزاد)
  •  
  • 6-1. شیوه ارزشیابی مشارکت شرکت کنندگان
  • آزمون (پیش آزمون و پس آزمون) در ابتدا و انتهای دوره (در انتهای دوره امکان 3 بار شرکت در آزمون وجود دارد و انتظار می رود شرکت کنندگان مجموعا از 40 نمره کل آزمون حداقل 30 نمره را کسب نمایند)
  • شرکت در تالار گفتگو و بحث و اظهار نظر پیرامون سوال مطرح شده (مشارکت فعال)

7-1. شیوه ارزشیابی اثربخشی برنامه (با مدل کرک پاتریک)

  • واکنش: ارزشیابی مدرسین و عناوین جلسات در انتهای مباحث آنلاین و آفلاین با تکمیل پرسشنامه رضایت
  • یادگیری: مقایسه نمره پیش آزمون و پس آزمون
  • رفتار: میزان کاربست دوره در محیط واقعی کار با خوداظهاری شرکت کنندگان پس از گذشت چند ماه از اتمام دوره

8-1. الزامات پیش از دوره

  • تنظیمات لپ تاپ و نصب نرم افزارهای مورد نیاز پیش از دوره الزامی است
  • نصب نرم افزار Adobe Connect بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی برای شرکت در کلاس های مجازی
  • نصب نرم افزار  AnyDesk بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی برای کمک گرفتن از کارشناسان و رفع اشکال
  • اخذ شناسه و پسوورد قبل از حضور در دوره از کارشناس مسئول دوره

 

9-1. شیوه دریافت گواهی دوره

  • در انتهای دوره، پس از مشارکت اعضای محترم هیات علمی در تالار گفتگو و تکمیل پیش­آزمون و پس­آزمون حداکثر تا یک هفته بعد از اتمام دوره، گواهی الکترونیکی شرکت کنندگان صادر و از طریق ایمیل ارسال خواهدشد.

10-1. امتیاز آموزشی دوره

  • شرکت در دوره پودمانی یادگیری الکترونیکی پایه و پیشرفته(فلوشیپ یادگیری الکترونیکی سابق) برای ارتقا به مرحله دانشیاری ضروری و معادل با 100 ساعت آموزشی است و در مراحل ارتقا یک امتیاز دانش پژوهی به آن اختصاص می یابد.

 

11-1. هزینه 

1-11-1. مبلغ هزینه دوه

  • اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز: 200 هزار تومان
  • اعضای هیئت علمی دانشگاههای کلان منطقه پنج: 300 هزار تومان
  • اعضای هیات علمی سایر دانشگاه‌ها: 800 هزار تومان

2-11-1.  نحوه واریز هزینه

  • هزینه دوره: برای اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (200 هزار تومان، دانشگاه­های کلان منطقه پنج 300 هزار تومان و سایر دانشگاه­ها 800 هزار تومان) می باشد.
  • شماره حساب: IR860100004001110103041495 
  • شناسه واریز: 392110158124008002534232150000
  • به نام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس
  • لطفا هر فرد صرفا  از حساب بانکی خود (حساب به نام خود فرد باشد) ثبت نام نماید
  • ثبت کد شناسه واریز (392110158124008002534232150000) در تاییدیه بانکی فیش پرداختی الزامی است
  • تایید فیش پرداختی بدون ثبت کد شناسه امکان پذیر نیست و تاییدیه شما قابل پیگیری نخواهد بود
  • شماره تماس برای امور پرداخت هزینه:   09171391429       خانم حقیقی مسئول امور مالی      

12-1. شیوه ثبت نام

1-12-1. لینک ثبت نام                                  Vu.sums.ac.ir

1-12-1. ایمیل                             elearning.sums@gmail.com

2-12-1. لینک برگزاری کلاسهای آنلاین و محتواهای الکترونیکی             Class4.vu.sums.ac.ir/education

توجه!

همکاران عزیز برای برقراری ارتباط بیشتر با شرکت کنندگان و تعاملات دوره، لطفا پس از ثبت نام کامل و شروع دوره، همه شرکت کنندگان پیام رسان بله را روی موبایل یا کامپیوتر خود نصب نمایند. جهت نصب این پیام رسان لطفا از طریق لینک ذیل اقدام فرمایید:   https://web.bale.ai

شماره همراه دانشکده مجازی  09336373285

 

2. کل دوره در یک نگاه

مدت زمان دوره: یک ماه

هفته اول

  • شرکت در پیش آزمون دوره (قبل از شروع دوره)
  • شرکت در جلسات آنلاین همزمان مربوط به سطح پایه به مدت یک هفته (برنامه پیوست)
  • دسترسی به محتواهای الکترونیکی چندرسانه ای جلسات از ابتدای دوره
  • علاوه بر مباحث نظری در این سطح آموزش عملی نرم افزار کمتژیا ارائه خواهد شد

هفته دوم

  • شرکت در جلسات آنلاین همزمان مربوط به سطح پیشرفته به مدت یک هفته (برنامه پیوست)
  • دسترسی (مشاهده) محتواهای الکترونیکی چندرسانه ای جلسات در طول دوره
  • علاوه بر مباحث نظری در این سطح آموزش عملی نرم افزار Ispring یا Storyline ارائه خواهد شد
  • فایل محتوای الکترونیکی آموزش عملی نرم افزار SPARKOL نیز در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت

هفته سوم و چهارم

  • فرصت مطالعه آزاد محتواهای الکترونیکی غیرهمزمان دوره
  • تعامل، و ارتباطات الکترونیکی از طریق شبکه اجتماعی
  • شرکت در تالار گفتگوی آزاد ( شرط ورود به سطح پیشرفته)
  • شرکت در پس آزمون بارگذاری شده در LMS  نوید با  3 بار فرصت تکرار (برای صدور گواهی)
  

 لطفا شرکت کنندگان عزیز برنامه خود را به نحوی تنظیم نمایند که بتوانند در آموزش های آنلاین شرکت نمایند.

در موارد محدودی که امکان حضور همزمان وجود نداشته باشد  فایل ضبط شده کلاس ها بارگذاری خواهد شد. فایل محتوای چند رسانه ای اغلب مباحث قبل از شروع دوره بر روی سامانه LMS قابل مشاهده است.

Navid.sums.ac.ir

3. برنامه آموزشی سطح پایه

1-3. هدف کلی: آشنایی با مفاهیم پایه و اساسی یادگیری الکترونیکی

2-3. مدت زمان دوره: یک هفته آنلاین همزمان

3-3. مدت ساعات سطح پایه 50 ساعت

4-3. سرفصل های دوره

  • پودمان اول: تدریس و یادگیری در محیط های الکترونیکی
  • پودمان دوم: طراحی آموزشی مبتنی بر یادگیری ترکیبی
  • پودمان سوم: اصول طراحی و تولید محتوای چند رسانه ای + آموزش نرم افزار تولید چندرسانه ای Ispring
  • پودمان چهارم: ارزشیابی در محیط الکترونیکی 
  • پودمان پنجم: ابزارهای تعاملی آزاد در یادگیری الکترونیکی

4. برنامه آموزشی سطح پیشرفته

1-4. هدف کلی: آشنایی با رویکردها، و روندهای نوین در یادگیری الکترونیکی

2-4. مدت زمان دوره: یک هفته آنلاین همزمان

3-4. مدت ساعات سطح پیشرفته 50 ساعت

4-4. سرفصل های دوره

  • پودمان ششم: طراحی و تدوین ویدئوی آموزشی + آموزش نرم افزار Camtasia
  • پودمان هفتم:  آموزش مبتنی بر موبایل و اپلیکیشن + مروری بر پلتفورم Inventor
  • پودمان هشتم: بازی و بازی گونه سازی در آموزش علوم پزشکی + طراحی سناریو    
  • پودمان نهم: آموزش مبتنی بر شبیه سازی، اصول، کاربردها و سناریوها
  • پودمان دهم: هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در علوم پزشکی

لینک ثبت نام

 

  • گروه خبری : اخبار,اطلاعیه ها
  • کد خبری : 121991
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید