روند رو به رشد فعالیت های آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سامانه آموزش مجازی
روند رو به رشد فعالیت های آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سامانه آموزش مجازی
رییس دانشکده مجازی و قطب علمی آموزش الکترونیکی از کسب موفقیتی دیگر توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.
دکتر مجیدرضا فرخی در نشست شورای معاونین دانشکده مجازی با اشاره به روند رو به رشد فعالیت های آموزشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سامانه آموزش مجازی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال 1389 با تامین و استقرار LMS ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش کرد تا زمینه استفاده از یادگیری ترکیبی و تلفیق موثر فناوری های نوین در آموزش را فراهم آورد که در طی سالهای گذشته بسیاری از اساتید علاقمند به نوآوری های آموزشی از این سامانه به عنوان ابزاری برای تکمیل آموزش های حضوری استفاده کرده اند و نیز 5 رشته آموزش مجازی دانشگاه شامل کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، کارشناسی ارشد آموزش جامعهنگر، MPH سیاستگذاری سلامت و پزشکی خانواده از این زیرساخت استفاده می کنند.
دکتر فرخی تصریح کرد: از سال 1397 دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور نیز سامانه کشوری LMS یا نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاه (نوید) را طراحی و مستقر نمود و کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور می توانستند از این سامانه برای ارائه دروس استفاده نمایند. پس از شیوع پاندمی کرونا با توجه به ضرورت ارائه کل آموزش از طریق شیوه های الکترونیکی این سامانه به عنوان سامانه اصلی ارائه آموزش انتخاب شد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز کلیه دروس خود را از این طریق مدیریت نموده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر عملکرد کلیه دانشگاههای علوم پزشکی بر روی سامانه های پایش فعالیت های دانشگاهی قابل رصد و ارزشیابی است. تاکید کرد نتایج روند ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی شیراز در طی ترم گذشته نشان میدهد این روند در مقایسه با ابتدای دوره مسیر رو به رشدی را از نظر کمی و کیفی داشته است.
دکتر فرخی خاطر نشان کرد: با همت اعضای هیات علمی و مدیریت و هدایت معاونت محترم آموزشی و همکاری دانشکده مجازی و قطب علمی آموزش الکترونیکی دانشگاه، ترم گذشته فعالیت های خوبی از نظر تولید محتوای الکترونیکی برای آموزش دانشجویان انجام شده است و همچنین اعضای هیات علمی از طریق ماژول های فعالیت های یادگیری، تالار گفتگو، محیط های بحث و تعامل، آزمون ها و کوییز ها بطور پیوسته مسیر یادگیری دانشجویان را پایش می نماید. گرچه این مسیر در ابتدا به علت جدید بودن سامانه و تجربه نخستین اغلب اعضای هیات علمی در استفاده از سامانه های الکترونیکی، با مشکلاتی مواجه بود، اما خوشبختانه با افزایش تجربه و توانمندسازی آموزشی و اطلاع رسانی که در این زمینه انجام شد مسیر آموزش مجازی هموارتر شد و در حال حاضر استفاده موثر از این سامانه در وضعیت خوبی قرار دارد.
همچنین آمار های کمّی نیز نشان میدهد در اولین گزارش های اخذ شده از سامانه از عملکرد آموزش مجازی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، میزان استفاده در ابتدای اردیبهشت ماه حدود 50% مشارکت اساتید، و 20 درصد مشارکت دانشجو در استفاده از سامانه نوید بود. اما در حال حاضر طبق گزارش پایان تیر ماه میزان مشارکت اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیش از 96% و با فاصله جزئی جز سه دانشگاه اول کشور است و میزان مشارکت و حضور فعال دانشجویان بیش از 70% می باشد که در بین دانشگاههای مادر کشور شیراز جایگاه خوبی دارد. البته در همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور بین میزان فعالیت اساتید و دانشجویان تفاوت دیده می شود که بخشی از این تفاوت مستلزم آن است که اعضای محترم علمی با تشویق دانشجویان به استفاده از سامانه رسمی آموزش به جای شبکه های اجتماعی فعالیت های علمی را در ساختارهای قابل استناد دانشگاهی ارائه نمایند و از شبکه های اجتماعی نیز به عنوان ابزارهای کمکی استفاده نمایند، بخشی از این تفاوت نیز ناشی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دانشجویان است که باعث می شود همه دانشجویان از دسترسی برابری به امکانات بهره مند نباشند. اما در مجموع بر اساس نظرسنجی های انجام شده تاکنون، دیدگاه دانشجویان حاکی از رضایت نسبی آنها از ترم جاری بوده است.
دکتر مجیدرضا فرخی تاکید کرد در طی این مدت سامانه LMS دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به طور فعال در اختیار برگزاری کلاسهای درسی آنلاین همزمان اعضای هیات علمی، کارگاههای آموزشی اساتید، دوره های فلوشیپ یادگیری الکترونیکی، دوره آموزش اورژانس، روش تحقیق و ... بوده است که به صورت دوره های غیر از واحدهای درسی ارائه شده است.
رییس دانشکده مجازی و قطب علمی آموزش الکترونیکی در پایان از فعالیت های ارزشمند همه اعضای هیات علمی گروه های علوم پایه، بالینی و عمومی دانشگاه که با همت عالی شرایطی را فراهم کردند که به رغم شرایط ویژه ترم گذشته آموزش دانشجویان بدون وقفه و با کیفیت قابل قبول استمرار یابد قدردانی و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم از تجربه ارزشمند حاضر در برنامه ریزی های آموزشی آینده بهتر استفاده نماییم.
نظر دهید